Super doe dag - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van ZuidAfrikaRomijn2014 - WaarBenJij.nu Super doe dag - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van ZuidAfrikaRomijn2014 - WaarBenJij.nu

Super doe dag

29 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Tsitsikamma

Het weer is helemaal omgedraaid en vandaag worden we met een strak blauwe lucht wakker. Het wordt minimaal 23 graden luidt de voorspelling. Wij lopen dus al meteen weer in onze korte mouwen en broeken terwijl de zuid Afrikanen hun muts nog ophouden. Na lekker van het zonnetje genoten te hebben op ons terrasje van ons huisje, lopen we het minidorpje van een paar straten in. Geen autorit vandaag, maar een paar leuke activiteiten in de buurt staat op het programma. Eerst gaan we per Segway de bossen in. Het zijn geen gewone segways maar een soort offroad types met dikke banden. Na een korte training waarin Elke in eerste instantie alle paaltjes omver rijdt krijgen we het snel onder de knie. We rijden door het dorpje waar Elke op die grote Segway een echte bezienswaardigheid blijkt te zijn. Daarna gaan we offroad de bossen in. Het is enorm gaaf, veel leuker dan we gedacht hadden. De gids is onder de indruk van Elke's rijstijl en Stan gaat natuurlijk ook als een volleerd coureur. We rijden naar de oudste boom in het bos van ongeveer 1000 jaar. Daarom heen liggen de omgevallen bomen die net zo groot zijn, dus we zijn benieuwd hoe lang deze het gaat houden. Op de terugweg rijden we langs een soort van klein township waar ongeveer 700 mensen wonen. Bijna iedereen leeft hier van het tourisme en bosbouw. Alle activiteiten in het dorp zijn duurzaam ingericht. Er werken dus alleen maar lokale mensen en een groot van de omzet gaat naar onderwijs en andere gemeenschapsactiviteiten. Na ruim 2 uur eindigt onze privé tour en lopen we met we super gevoel naar de volgende. We hebben besloten de canopy tours te doen: een zipline parcours door de prachtige bossen. In Canada hebben we dit ook gedaan en de lonely planet en andere Nederlanders waarschuwen ons dat het niet zo spannend maar eerder relaxt zou zijn. Maar wij hebben genoten! Het ging hartstikke hard en de bossen zijn prachtig. Aan het einde van de middag belanden we dus moe en voldaan in het cafeetje van de touroperator waar we onze persoonlijke video bekijken onder het genot van een heerlijke tosti. Ook hier eindigt weer de zoveelste privé tour. Je merkt echt dat het hier laagseizoen is. Papa en mama praten nog lekker bij in het zonnetje terwijl de kids lekker verstoppertje spelen. Daarna maken we de eigenaresesse van het hotel enorm blij met de kadootjes die we uit Nederland meegenomen hadden voor een crèche voor kinderen van 2 tot 6 jaar die ze ondersteunen. De schriftjes, pennen en kleurpotloden kunnen ze goed gebruiken en de stroopwafels zijn een echte hit hier. Fijn dat we op zo'n makkelijke manier nog wat kunnen helpen in dit leuke plaatsje. Nu gaan we weer lekker eten in het restaurantje van het hotel. Iets minder culinair dan de afgelopen dagen, maar zeker prima om met elkaar van te genieten.

• 29 Juli 2014 - 20:38

Henrike:

Hallo allemaal, leuk om jullie verslagen te lezen, veel herkenning!! Dikke kus voor Irma en Chris van de Tsitsikamma Village Inn. Veel plezier voor de komende dagen!
    Groeten, Henrike

• 30 Juli 2014 - 16:37

Miep Bosveld:

Wat een schitterende dag weer. Wat een leuk idee om "waardevolle" spulletjes voor de kinderen mee te nemen. Wat zullen ze er blij mee geweest zijn.
    heel veel liefs, oma miep.