Indrukwekkende kennismaking met Entabeni - Reisverslag uit Naboomspruit, Zuid-Afrika van ZuidAfrikaRomijn2014 - WaarBenJij.nu Indrukwekkende kennismaking met Entabeni - Reisverslag uit Naboomspruit, Zuid-Afrika van ZuidAfrikaRomijn2014 - WaarBenJij.nu

Indrukwekkende kennismaking met Entabeni

09 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Naboomspruit

Met pijn in het hart vertrekken we alweer vroeg van dit prachtige plekje om een flinke reis naar Entabeni te maken. Een privé game park boven Johannesburg waar we onze reis bijna afsluiten met hopelijk nog een paar mooie safari's. De reis gaat veel sneller dan gepland en we vliegen over de rustige en goede wegen. Als we van de grote weg afzijn en het park naderen wordt het steeds lastiger. Bordjes ontbreken maar we bereiken al snel een lodge en ingang voor het park. De verkeerde blijkt. We moeten nog 3 kwartier doorrijden over een gravelroad. Dat zijn we wel gewend dus we rijden vol goede moed door. Toch zou het wat meer comfort geven als er ergens een keer bewegwijzering zou staan. We rijden de berg omhoog en bereiken uiteindelijk onze lodge die prachtig licht aan een meer met een rotswand op de achtergrond. Omdat we zo snel hebben kunnen rijden kunnen we nog mee op safari. Eerst krijgen we nog wat veiligheidsinstructies want de lodge ligt in een Big 5 park waar het wild ook langs kan lopen. Een paar dagen geleden waren er nog olifanten geweest en gisteren nog leeuwen. Dit laatste is erg ongebruikelijk en daartoe waren er wat extra maatregelen genomen. We leggen onze spullen op de mooie ruime kamer met balkon bij het meertje en doen een snelle lunch in het restaurant. Daarna warme kleren aan om precies op tijd voor de safari klaar te staan. We worden opgehaald door Piet die gedurende ons verblijf onze ranger is. Samen met een Belgisch gezin gaan we op pad. Zij waren gisteren al aangekomen en zijn erg enthousiast over het park. We snappen al snel waarom. Het park bestaat uit een hoog en een laag deel. Via een smalle en stijle kloof kun je met de jeeps van het ene naar het andere deel. Een geweldige ervaring! We merken ook direct het verschil tussen een nationaal park en een privé park als piet de jeep van het zandpad afrijdt en zo een paar gigantische neushoorns benadert. Het mannetje staat met zijn hoorn bijna tegen de auto. Ongelooflijk indrukwekkend! Het park bestaat uit open vlaktes, bossen, riviertjes en meren en is dus erg afwisselend. Tegelijkertijd heb je altijd de prachtige bergen op de achtergrond. We zien een grote kudde olifanten die zo langs onze jeep lopen en we een tijdje volgen. Hoogtepunt is echter onze ontmoeting met de mannetjesleeuw in het park die we ook heel dicht kunnen benaderen. Het wordt al schemerig en hij vindt het tijd dat het vrouwtje het eten komt brengen en laat tot 3 keer toe een gebrul horen dat je in je buik en tot in je tenen toe voelt en het vrouwtje tot 8 kilometer ver moet kunnen horen. In het donker maken we weg weer terug naar boven terwijl piet met lamp blijft zoeken naar reflecterende oogjes. Koud, moe maar vooral erg voldaan gaan we richting restaurant waar we gezellig met z'n viertjes weer met een lekker etentje willen nakletsen. Het blijkt hier echter gewoonte te zijn om met de safarigroep en gids samen te eten. Even wennen dus en we merken dat we na al die indrukken en de reis nog even moeten landen. We duiken dus vroeg het warme bedje in met de wekker op 05:40 voor onze ochrendsafari.